دبیر کارگروه امنیت و دفاع غیرعامل شورای پدافند غیرعامل خراسان جنوبی گفت: پدافند غیرعامل فقط وظیفه ادارات نیست بلکه مردم باید به دنبال اِعمال آن باشند.

گلچین دبیر کارگروه امنیت و دفاع غیرعامل شورای پدافند غیرعامل خراسان جنوبی در برنامه پارسمان صدا و سیمای استان گفت: پدافند غیرعامل شامل هر اقدامی که باعث کاهش خسارت شود، جلوی ضرر را بگیرد و یا بازدارنده باشد می‌شود. 

او افزود: پدافند غیرعامل باید مردم محور شود به طور مثال حتی در احداث سازه‌ها باید طراحی به صورتی باشد که در مقابل تهدید‌ها کمترین آسیب و خسارت را داشته باشد؛ در حوزه‌های اجتماعی نیز باید به این باور و فرهنگ برسیم و می‌بایست تلاش کنیم تا در تمام حوزه‌ها نهادینه شود.

گلچین بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی نیز تکلیف قانونی به رعایت الزامات در مورد پدافند غیرعامل دارند و سنجش و ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد؛ در حوزه نظامی و انتظامی به درجه مقاومت و پایداری رسیدیم و تلاش این است که هر آنچه در حوزه تکالیف این گروه است به نحو احسن انجام شود. 

دبیر کارگروه امنیت و دفاع غیرعامل شورای پدافند غیرعامل خراسان جنوبی ادامه داد: کارگروه ما ذیل شورای پدافند غیرعامل است که کارشناسی روی پیشنهادات برای خروجی گرفتن به نفع امنیت را انجام می‌دهیم، بر اساس ساختارمان خدمت مدیران دستگاه اجرایی برای بحث و آسیب‌سنجی چالش‌ها و تهدید‌ها رفته و نقاط ضعف را شناسایی و گوشزد می‌کنیم، همچنین به طور کلی سیاستِ جلب نفع و دفع ضرر را داریم.

او عنوان کرد: وظایف مهم زیادی در ۹ بند به ما ابلاغ شده که یک سری از آنها رصد و پایش دقیق و مستمر تهدیدات در حوزه آسیب پذیری‌های مردم ناشی از این تهدیدات است که به دنبال آن مردم در حوزه امنیت انتظار دارند به روز باشیم و بازرسی‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود باعث شده تا خلا‌ء‌های حفاظتی بررسی و به دستگاه‌ها ابلاغ شود و پیگیری جهت حل آن صورت بگیرد.


بیشتر بخوانید


گلچین تصریح کرد: همچنین رزمایش‌های پدافندی با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کنیم و جا‌هایی که نقاط ضعف است را به نقاط قوت تبدیل میکنیم، طرح‌هایی بر پایه نظم اجتماعی با همکاری فراجا برگزار می‌کنیم و در حوزه‌های آمادگی و هماهنگی در بحث پدافند غیرعامل و هم در حوزه‌های دیگر به ویژه حوزه‌های امنیتی و دفاعی حضور پیدا کردیم.

دبیر کارگروه امنیت و دفاع غیرعامل شورای پدافند غیرعامل خراسان جنوبی اظهار کرد: در کنار همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دفاعی کشور و استان که در مرتبه خوبی قرار دارد، باز هم تلاش کردیم تا اقدامات از مرز تا عمق طبقه بندی شود و اولویت بندی‌ها دنبال می‌شود، از تمام ظرفیت‌ها بهره‌گیری شده و جای نگرانی‌ای نیست، آنچه مهم است این است که به سمتی برویم که از درصد‌های مردمی در این بحث استفاده کنیم.

او گفت: آنچه به عنوان تکلیف ابلاغی بالادستی در حوزه‌های اجرایی و امنیتی به ما رسیده نظم بخشی و هماهنگی و تعامل هاست که در مرحله اجرا انجام می‌شود و بخشی از عملکرد‌ها مربوط به گذشته است که انجام شده و امروزه وظیفه ما مصون سازی و پایداری آنها و آماده سازی وضعیت با حداکثر توان است تا در مواقع بروز حادثه کمترین تاثیرپذیری را داشته باشیم.

گلچین افزود: طرح‌های آمادگی در مقابل تهدید که اکثر آنها رویکرد محرمانگی دارد، دائماً انجام می‌شود و نقاط ضعف باید به دستگاه‌های اجرایی گوشزد شود، این حساسیت باید منتقل شده و در حوزه اجرا خودش را نشان بدهد. 

دبیر کارگروه امنیت و دفاع پدافند غیرعامل شورای پدافند غیرعامل خراسان جنوبی بیان کرد: اینکه یک سری از تکالیف بر عهده دستگاه‌های اجرایی است را کاملاً قبول داریم و آن را رصد می‌کنیم، اما نباید احساس کنیم که پدافند غیرعامل صرفاً وظیفه این دستگاه‌هاست، زیرا موضوع این است که همه باید به دنبال اجرای پدافند غیرعامل برای کاهش آسیب و خسارت در زندگی روزمره بروند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.